Με «κρυφή» ρύθμιση ρέματα στις Σκουριές θα γίνουν αποθήκες αποβλήτων
Σε «χρυσές» παραχωρήσεις προχωρά η δικομματική κυβέρνηση υπονομεύοντας τα συμφέροντα των πολλών έναντι των οικονομικών στοχεύσεων που θέτουν λίγοι (και «ημέτεροι»). Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων με νέα «φωτογραφική διάταξη» επιχειρείται να δοθεί στην εταιρία ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ η δυνατότητα να παρακάμψει την υποχρέωση οριοθέτησης των ρεμάτων Καρατζά και Λοτσάνικου στις Σκουριές που πρόκειται να καταργηθούν για να μετατραπούν σε χώρους απόθεσης μεταλλευτικών αποβλήτων.
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν οι ειδικοί του Παρατηρητηρίου αναλύοντας τη σχετική διάταξη στο σχέδιο νόμου για τη «Διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα – ρυθμίσεις πολεοδομικής νομοθεσίας» (την έφερε στη δημοσιότητα το dasarxeio.com). Το εν λόγω σχέδιο νόμου, είναι συρραφή δυο σχεδίων νόμου: ενός για τα ρέματα και ενός για τα δασικά οικοσυστήματα, με την προσθήκη κάποιων πολεοδομικών ρυθμίσεων προς «διευκόλυνση»… της Εκκλησίας Κρήτης!
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το νομοσχέδιο δεν έχει κατατεθεί ακόμα στη Βουλή. Ωστόσο, στο Κεφάλαιο Α που ενδιαφέρει τη Χαλκιδική, είχε κατατεθεί το Μάιο 2013 ως αυτοτελές νομοσχέδιο με τίτλο «Οριοθέτηση και προστασία των υδατορευμάτων και συναφή θέματα» και είχε εκτεθεί σε δημόσια διαβούλευση για μόλις δυο εβδομάδες. Το νομοσχέδιο ανατρέπει τελείως το υφιστάμενο καθεστώς προστασίας των υδατορεμάτων, ενώ εισάγει ευρύτατες εξαιρέσεις, χωρίς προϋποθέσεις και περιορισμούς, που επιτρέπουν εφεξής σχεδόν οτιδήποτε.
Επίσης, το άρθρο 3 παρ. 4 προβλέπει ότι:
«3.4 “Κατ’ εξαίρεση, όταν το προς οριοθέτηση τμήμα του υδατορέματος ευρίσκεται σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο ή σε παραδοσιακό οικισμό, ή σε δάση ή σε περιοχές που υπάγονται σε ειδικό καθεστώς προστασίας, η επικύρωση του καθορισμού των οριογραμμών του γίνεται με προεδρικό διάταγμα” και όχι από τον Γ.Γ της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή τον κατά περίπτωση αρμόδιο Υπουργό».
Η διάταξη αυτή ενσωματώνει στη νομοθεσία την πάγια κρίση του Συμβουλίου Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία (ΣτΕ 4494/2009) η οριοθέτηση υδατορεμάτων κειμένων σε περιοχές που λόγω του χαρακτήρα τους χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας, όπως είναι οι αρχαιολογικοί χώροι, τα τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, τα δάση, οι δασικές εκτάσεις, τα ευαίσθητα οικοσυστήματα, οι περιοχές ιδιαίτερου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, και γενικά οι υπαγόμενες σε ειδικό καθεστώς προστασίας περιοχές, δεν μπορεί να θεωρηθεί -κατά την έννοια του άρθρου 43 παρ. 2 Συντ., ως «ειδικότερο» θέμα ή θέμα «τοπικού» ενδιαφέροντος, εφόσον πρόκειται για περιοχές που έχουν γενικότερη σημασία για τη χώρα. Συνεπώς, η σχετική αρμοδιότητα κατά το άρθρο 43 παρ. 2 Συντ. δεν επιτρέπεται να ανατεθεί σε άλλο, πλην του Προέδρου της Δημοκρατίας, όργανο της εκτελεστικής εξουσίας (ΣτΕ 262/2003).
Ωστόσο το άρθρο 4 εισάγει εξαιρέσεις από την απαίτηση οριοθέτησης των υδατορεμάτων, ακόμα κι αν αυτά βρίσκεται μέσα σε δάσος, σε αρχαιολογικό χώρο ή σε περιοχή ειδικού καθεστώτος προστασίας.
«Φωτογραφική» διάταξη
Και αν οι λοιπές εξαιρέσεις του άρθρου 4 φαίνονται «αθώες», αυτή της παραγράφου 4.1.3 δεν είναι:
«4.1.3 “Δεν απαιτείται οριοθέτηση …για την κατασκευή φραγμάτων, υδροληψιών, υδροηλεκτρικών σταθμών, εφόσον αυτοί βρίσκονται πάνω στο σώμα του φράγματος καθώς και αναβαθμών συγκράτησης φερτών υλών στις ορεινές κοίτες”».
Ελλείψει οποιασδήποτε διευκρίνισης ή αιτιολόγησης, ο ασαφής όρος «φράγματα» μπορεί άνετα να συμπεριλάβει και φράγματα απόθεσης εξορυκτικών αποβλήτων, όπως αυτά που θέλει να κατασκευάσει η ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ στα υδατορέματα Καρατζά και Λοτσάνικο στις Σκουριές. Και επειδή η διατύπωση είναι σαφέστατη – το “εφόσον” αναφέρεται μόνο στους υδροηλεκτρικούς σταθμούς – η μη απαίτηση οριοθέτησης δεν είναι δυνητική, αλλά θα είναι νομοθετημένη και αδιαμφισβήτητη πλέον πρακτική. Για τα κάθε είδους φράγματα δεν θα απαιτείται οριοθέτηση, χωρίς κανένα «μπορεί να»…
Περισσότερα: Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων.