Οι 6 «πληγές» στο λαθρεμπόριο πετρελαίου που η κυβέρνηση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ άφησε ανοικτές
Καμιά διάθεση στην πράξη για να καταπολεμήσει το λαθρεμπόριο καυσίμων δεν έδειξε η συγκυβέρνηση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, πέραν ευχολογίων που έμειναν στα λόγια (γιατί άραγε;) σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε για την Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.), από τον καθηγητή Δημήτρη Μάρδα.
Με βάση τα συμπεράσματα της μελέτης, η αγορά των καυσίμων, χαρακτηρίζεται από την απουσία πολιτικής βούλησης, γεγονός που αντανακλάται στη μη υιοθέτηση έως σήμερα αυτονόητων μέτρων. «Η έκφραση της πολιτικής βούλησης με σκοπό το δραστικό περιορισμό της νοθείας και του λαθρεμπορίου των καυσίμων, θα μπορούσε να αλλάξει άρδην όλο το κλίμα. Γι’ αυτό όμως χρειάζεται ένας ευέλικτος μηχανισμός εποπτείας, ο οποίος θα υιοθετήσει τις απλές συνταγές της επιστήμης του Management» αναφέρουν οι συντάκτες της μελέτης.
Η συγκυβέρνηση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δεν έκανε τίποτα
Την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2014, αναφέρεται στη μελέτη, συζητήθηκε στη Βουλή επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Ευβοίας της ΔΗΜΑΡ κ. Δημ. Αναγνωστάκη, για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, στην οποία «απάντησε εκ μέρους του Υπ. Οικονομικών, ο Υφυπουργός κ. Γεωργ. Μαυραγάνης. Από τον διάλογο που διημείφθη και τις απαντήσεις του Υφυπουργού Οικονομικών εξάγεται δυστυχώς το συμπέρασμα ότι η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, της νοθείας, φοροδιαφυγής και κλοπής καυσίμων, βρίσκεται στον αέρα χωρίς κανένα σχέδιο και χρονοδιάγραμμα εφαρμογής. Η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου κ.λπ. σήμερα (Δεκ.2014) εξελίσσεται με βάση το “βλέποντας και κάνοντας”, για τους παρακάτω λόγους».
Που οφείλεται το λαθρεμπόριο
1) Ν.3784/2009 (ΦΕΚ Α/137/2009) : Η εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια και στις εγκαταστάσεις των πωλητών πετρελαίου θέρμανσης 5 χρόνια μετά δεν έχει ολοκληρωθεί, εξ αιτίας της εμπλοκής υπηρεσιών τριών τουλάχιστον Υπουργείων και την έκδοση διαφόρων αποφάσεων που η μία επικάλυπτε την άλλη.
Επίσης οι εταιρίες εγκατάστασης του συστήματος δεν είναι εγκεκριμένες και πιστοποιημένες από την αρμόδια Διεύθυνση Μετρολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, για το λογισμικό τους και την πιστότητα των αποτελεσμάτων, με ότι αυτό συνεπάγεται, χωρίς σαφή προσδιορισμό των ευθυνών, μεταφέροντας αορίστως τις ευθύνες στους πρατηριούχους. Η εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών μόνον στα πρατήρια και στις εγκαταστάσεις των πωλητών πετρελαίου θέρμανσης ως άλλοθι καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, αναδεικνύεται μόνον επικοινωνιακά χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.
2) Ν.4072/2012 (ΦΕΚ 86/Α/2012) : Αναφέρεται:
α) στην εγκατάσταση συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών στα πλωτά μέσα μεταφοράς, 2,5 χρόνια μετά παραμένει σε εκκρεμότητα,
β) εγκατάσταση GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα παραμένει σε εκκρεμότητα,
γ) η ιχνηθέτηση των καυσίμων με ραδιοϊσότοπα η μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες, 2,5 χρόνια μετά παραμένει σε εκκρεμότητα, αν και διατυπώνεται σαφέστατα ότι υγρά καύσιμα που καταναλώθηκαν, διακινήθηκαν ή αποθηκεύτηκαν όλο το χρονικό διάστημα από την ψήφιση του νόμου μέχρι σήμερα θεωρούνται παράνομα. Η εκκρεμότητα αυτή μήπως επισύρει Ποινικές ευθύνες;
δ) η εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών στις φορολογικές αποθήκες πετρελαιοειδών προϊόντων, προγραμματίσθηκε να εφαρμοσθεί μέχρι τον Μάιο 2016 με την έκδοση σχετικής ΚΥΑ.
3) Ν.4177/2013 (ΦΕΚ 173/Α/2013) με προσθήκη παραγρ. 10 στο άρθρο 31 του Ν.3784/2009, αναφέρεται η εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών στις ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και διυλιστηρίων, στις παντός είδους εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων ιδιωτικών πρατηρίων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και στις εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων (μεθανόλης, τολουόλης, διαλυτών κ.λπ.) που αποτελούν υλικά πρόσμιξης στα υγρά καύσιμα. Όλα παραμένουν σε εκκρεμότητα.
4) Δεν προβλέπεται και δεν αναφέρεται πουθενά η εγκατάσταση συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών α) στα καύσιμα που εξάγονται σε άλλες χώρες, β) στη διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων, γ) στις εγκαταστάσεις μεγάλων καταναλωτών ΔΕΗ, Αλουμίνιον της Ελλάδος κ.λπ. δ) στις εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, ε) στα πρατήρια αφορολόγητων καυσίμων και στ) στις εγκαταστάσεις μεταφορικών εταιρειών.
5) Επίσης παραμένει σε εκκρεμότητα η αξιολόγηση των υποβληθέντων αιτήσεων στην Κοινωνία της Πληροφορίας (Αριθμ. Πρωτ. 19207/17.11.2014), για την επιδότηση των πρατηριούχων που εγκατέστησαν το σύστημα εισροών-εκροών.
«Επιβεβαίωση όλων των παραπάνω εκκρεμοτήτων – παραλείψεων που επισημαίνονται ένα προς ένα, είναι η σύσταση και συγκρότηση Διυπουργικής Επιτροπής από 7 Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων (Υ.Α. Δ6Α 1096805/27.6.2014) και 12μελή Ομάδα Εργασίας (Υ.Α. Δ6Α 1096894/27.6.2014) με Εξαιρετικώς Επείγουσες Αποφάσεις, προκειμένου να παρακολουθούν ανά δεκαπενθήμερο τις εξελίξεις ολοκλήρωσης της εγκατάστασης των συστημάτων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου και της νοθείας των καυσίμων. Άγνωστο προς το παρόν το έργο της Ομάδας και της Επιτροπής. Πόσες συνεδριάσεις έχουν πραγματοποιήσει και ποίες αποφάσεις έχουν πάρει;» καταλήγει η απόφαση.